مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فواید و معایب ظروف مسی

فواید و معایب ظروف مسی

آیا پختن غذا در ظرف مسی خطرناک است؟ آیا با فواید و معایب ظروف مسی آشنا هستید؟ اگر این‌طور است، چرا مرسوم است که استفاده از ظروف مسی برای پخت‌وپز بسیار مناسب هستند؟

آیا این تفکر به‌اشتباه در میان مردم جاافتاده است؟ پاسخ علمی به این موضوع چیست؟ در این مقاله قصد داریم بیشتر از ظروف مسی برای شما بگوییم. همچنین فواید و معایب پخت‌وپز در ظروف مسی و توصیه‌های مفیدی در استفاده ازاین ظروف برای شما بیان کنیم. تا انتهای این مقاله با آلمیس همراه باشید.

ظروف مسی

ظرف غذا، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در خانه برای خوردن و نوشیدن به آن نیاز داریم، اما چه باور کنید چه باور نکنید، ظروف مسی، دارای فواید سلامتی برای بدن هستند. در طول دهه‌های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند. برخی از ظروف غذا وجود دارند که واقعاً برای سلامتی بدن مفید هستند.

در مقابل برخی از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن هستند. ظروف غذا در خوش‌طعم و خوشمزه شدن غذا بسیار اهمیت دارند و یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل موفقیت در آشپزی هستند. ظروف مسی از قدیم‌الایام تاکنون برای پخت غذا کاربرد داشته‌اند. امروزه نیز استفاده از این ظروف به علت خواص متعددی که دارند رواج پیداکرده است.

مس در بدن انسان

به‌طورکلی مس در تمام بدن وجود دارد و اعمال متفاوتی را نیز بر عهده دارد. مس جزئی از آنزیم‌ها است و نشانه‌های کمبود مس مربوط به نارسایی‌های آنزیمی می‌شود. مقدار مس در بدن یک فرد سالم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم تخمین زده می‌شود. مس به‌طور وسیعی در طبیعت پخش و توزیع‌شده است. حتی برنامه‌های غذایی فقیر و نامناسب نیز، نیازهای افراد به مس را تأمین می‌کنند.

مس برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است و فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها را قادر می‌سازد. مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریباً توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود. برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

فواید ظروف آشپزی مسی

  • نه‌تنها قابلمه‌ها و تابه‌های مسی در آشپزخانه جذاب هستند؛ بلکه مس هدایت‌کننده و منتقل‌کننده عالی برای گرما است. برای پخت‌وپز در میزان بالا، بسیار عالی هستند. آشپزها، اغلب از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی را برای تهیه سس‌ها و غذاهایی که نیاز به دمای به‌شدت تحت کنترل دارند، استفاده می‌کنند.
  • علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسی این است که حرارت در ظروف مسی بیش از سایر ظروف فلزی نگهداری و به‌طور یکنواخت توزیع می‌شود.
  • پخت غذا در این ظروف می‌تواند کم‌خونی را کم کند؛ زیرا مس از عناصر لازم برای فرآیند خون‌سازی و رفع کم‌خونی است. در دهه پیش مردم کشور ما برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند. یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت و باعث رفع کم‌خونی می‌گشت.
  • یکی از ویژگی‌های فلز مس، رسانایی بسیار زیاد آن است که باعث می‌شود غذا در ظرف مسی خیلی سریع‌تر بپزد. انواع خورشت‌ها در این ظروف بهتر جا بیافتد، همین‌طور سرخ کردن غذاها در ظرف مسی باعث تردتر شدن آن‌ها می‌شود.

برخی فواید دیگر

  • کمبود یون مس موجب احساس رخوت و خواب‌آلودگی و کسالت مداوم می‌شود و سبب می‌شود که درد مفاصل داشته باشیم. پخت غذا در ظروف مسی باعث از بین رفتن این حالات می‌شود. برای جبران کمبود یون مسی پزشکان توصیه می‌کنند یک دست بند مسی به دست داشته باشید.
  • پخت غذا در این ظروف باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی خانم‌های نزدیک به دوران عادت ماهیانه می‌شود.
  • در شمال ایران برای جلوگیری از بیماری‌های خونی و سرطان خون موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجان) یک تکه آهن یا نعل وسط خورشت می‌انداختند تا کاملاً رنگ بگیرد. این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن نیز می‌شود.
  • قابلمه‌ها و تابه‌های مسی، معمولاً با قلع یا استیل ضدزنگ پوشانده می‌شوند. بنابراین مصرف‌کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند. انتقال گرمای عالی آن، می‌تواند از طریق پوشش آن محافظت شود.

معایب ظروف مسی

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید به این مسئله واقف باشیم که مصرف غذا در این ظروف اگر بیش‌ازحد باشد موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود. در درازمدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود.

از آن‌طرف هم کمبود مس در بدن خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDLکلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی می‌شود. پس ازآنجایی‌که هر ماده‌ای مزایا و معایبی دارد؛ در اینجا تعدادی از معایب ظروف مسی که اغلب در اثر استفاده نادرست و یا بیش‌ازحد به وجود می‌آیند را بیان می‌کنیم.

برخی دیگر از معایب ظروف مسی

  • اگر مس بیش از نیاز بدن وارد بدن شود در کبد رسوب‌کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند.
  • تجمع مس بیش از حد در بدن موجب بروز تهوع و سردرد می‌شود.
  • مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می‌کند و ظرف باید لعاب داشته باشد و ظرف‌های قدیمی که لعاب ندارند پخت غذا در آن‌ها صحیح نیست.
  • ظروف مسی به دلیل آزاد کردن این عنصر باارزش به غذا باعث تأثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون‌ریز بدن می‌شود.
  • یکی از مضرات ظروف مسی که بسیار خطرناک است زود اکسید شدن آن‌هاست. همچنین ظروف مسی ترکیب‌پذیری بالایی با مواد غذایی دارند، بنابراین می‌توانند باعث مسمومیت شما شوند و باید به‌موقع قلع یا نیکل اندود شود.
  • ازآنجایی‌که فلزات مورداشاره گران‌تر هستند و زمان کار بیشتری می‌طلبند، گاهی بعضی از سفیدگران به دلیل صرفه‌جویی و یا سرعت بخشیدن به پروسه سفیدگری، با مخلوط نمودن سرب با فلزات مورداشاره، خطرات جدید و جدی‌تری را برای افراد فراهم می‌کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده