مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ویژگی ظروف مسی و 6 تفاوت ظروف مسی و ظروف روحی

ویژگی ظروف مسی و 6 تفاوت ظروف مسی و ظروف روحی

ویژگی ظروف مسی

ظروف مسی از دیرباز در میان ایرانیان کاربرد داشته و برای پخت‌وپز و نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شدند. این ظروف زیبایی خاصی دارند و استادانه ساخته می‌شوند. در بسیاری از مواقع، انتخاب میان ظروف روحی و مسی سخت است.

به همین دلیل این مقاله را به بررسی ویژگی ظروف مسی و تفاوت آن‌ها با ظرف‌های روحی اختصاص دادیم؛ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

ظروفی که از جنس مس ساخته می‌شوند، گرما را به طور یکنواخت در سطح آن پخش می‌کنند. انتقال حرارت در این ظروف باعث می‌شود تا در انرژی صرفه‌جویی شود. این ظروف هیچ گونه آسیبی به طبیعت نمی‌زنند؛ زیرا مواد اولیه آن‌ها در طبیعت یافت می‌شوند و قابل بازیافت هستند.

معمولاً عمر ظرف‌های مسی بالاست و دوام خوبی دارند. حتی زمانی که لایه قلع آن‌ها از بین می‌رود، با سفیدکاری ظروف مسی، دوباره قابل استفاده می‌شوند. غذای شما در این ظروف زود آماده می‌شود؛ زیرا مس یک رسانای خوب است و حرارت را به خوبی انتقال می‌دهد.

یکی از فواید این ظروف، کمک به خون‌سازی بدن است؛ بنابراین به کسانی که کم‌خونی دارند، توصیه می‌شود تا از این ظرف‌ها استفاده کنند.

تفاوت ظروف مسی با ظروف روحی

بعد از شناخت ویژگی‌های ظروف مسی، بهتر است با تفاوت این ظروف و ظروف روحی آشنا شوید. ظروف روحی یا رویی از نظر ظاهری شبیه به ظروف آلومینیومی هستند؛ با این تفاوت که ظرف‌های روحی وزن بیشتری دارند. ظرف‌های روحی، قیمت پایین‌تری نسبت به انواع مسی دارند.

ظروف روحی نسبت به حرارت، واکنش نشان می‌دهند؛ برای مثال، جوشاندن آب در آن‌ها منجر به سیاه شدن درون ظرف می‌شود. این در حالی است که ظرف‌های مسی چنین عیبی ندارند و به این سرعت تغییر رنگ نمی‌دهند.

ظروف روحی مانند انواع مسی، حرارت را به طور یکنواخت انتقال نمی‌دهند. البته توجه داشته باشید که جنس بسیاری از ظرف‌های روحی موجود در بازار از آلومینیوم است. این ماده برای بدن ضرر دارد؛ چه برای پخت‌وپز استفاده شود و چه برای نگهداری مواد غذایی، می‌تواند برای بدن مضر باشد.

این مسئله برای ظرف‌های مسی متفاوت است؛ مس وقتی به اندازه مصرف شود، ضرری برای بدن ندارد. همان طور که اشاره شد، مس برای افرادی که کم‌خونی دارند، مفید است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که مصرف بیش از حد مس می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

وقتی مس بدن از اندازه مورد نیاز آن بیشتر شود، به کبد آسیب می‌زند؛ بخصوص زمانی که با غذاهای اسیدی ترکیب و وارد بدن می‌شود.

قوری مسی یا قوری روحی؟

در میان ظروف مسی، کتری و قوری آن طرف‌داران زیادی دارند. از دلایل محبوبیت قوری مسی، می‌توان به زیبایی و فواید آن برای بدن اشاره کرد. وقتی آب به مدت طولانی در این ظروف نگهداری می‌شود، مقدار کمی یون را به خود جذب می‌کند؛ به این ترتیب خاصیت ضدباکتری به آن اضافه می‌شود.

یکی دیگر از فواید استفاده از قوری یا کتری مسی این است که باعث می‌شود تا در مصرف گاز صرفه‌جویی شود. به این دلیل که خاصیت انتقال گرما در این ظروف منجر به آماده شدن سریع‌تر آب جوش و چای در آن‌ها می‌شود.

کتری و قوری روحی ویژگی‌های متفاوتی نسبت به نوع مسی دارند؛ بدنه آن‌ها از روح یا در بسیاری از موارد، آلومینیوم ساخته می‌شود. استفاده از آلومینیوم در این ظروف سبب می‌شود تا خاصیت انتقال حرارت آن‌ها بالاتر از حالت عادی باشد؛ البته این ویژگی ظروف روح به پای انواع مسی نمی‌رسد.

تفاوت دیگری که برای قوری مسی و قوری روحی می‌توان نام برد، تفاوت وزن آن‌هاست. قوری روحی سبک‌تر از نوع مسی است. برخی از افراد استفاده از قوری روحی را به مسی ترجیح می‌دهند؛ تنها به این دلیل که قیمت کمتری دارند.

میکروب‌ها و آلودگی‌هایی که در آب شهری وجود دارند، از طریق کتری و قوری روحی از بین می‌روند. پس می‌توانید از این ظروف برای جوشاندن و پاک‌سازی آب آشامیدنی خود از هر گونه آلودگی استفاده کنید. جوشاندن آب در کتری مسی هم می‌تواند یون مورد نیاز بدن شما را تأمین کند.

سخن پایانی در مورد ویژگی و خرید ظروف مسی

با توجه به کاربرد زیادی که ظروف مسی دارند، شناخت ویژگی‌های آن‌ها مهم است. این ظروف علاوه بر زیبایی، دارای خواصی برای بدن نیز هستند. البته بهتر است در استفاده از این ظروف احتیاط کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد مس برای بدن مضر است.

شناخت تفاوت‌های ظروف روحی و مسی می‌تواند به انتخاب صحیح شما کمک زیادی بکند. هر یک از این ظروف دارای ویژگی‌ها و فوایدی هستند که لازم است آن‌ها بشناسید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده