بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» برخی فواید پزشکی مس

برخی فواید پزشکی مس

فواید مس در کاهش نشانه‌های آرتروز

مزایای مس مرتبط با خاصیت ضدالتهابی آن است که می‌تواند در کاهش نشانه‌های آرتروز مفید باشد. مس می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز به کار رود.

فواید مس در حفظ رنگ مو و چشم

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس یک ماده ضروری برای رنگ‌دانه تیره طبیعی (ملانین) است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد.

ملانین، توسط ملانوسیت و تنها در حضور آنزیمی به نام تیروزیناز تولید می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی مس نیز می‌تواند به محافظت در برابر خاکستری شدن مو کمک کند.

بنابراین اگرچه بیشتر افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند اما مس یک ماده معدنی مهم برای جوان دیده شدن شماست.

مس همچنین در نگهداری رنگ چشم‌های شما نیز بسیار مؤثر است. مس به همراه روی در نگهداری رنگ زیبای چشم‌های شما بسیار مهم است.

نقش مس در افزایش سلامت پوست

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس یک ماده مغذی مهم است که به‌طور فعال در تولید الاستین نقش دارد.

الاستین عنصری است که در بافت‌های همبند به انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند.

همچنین وجود این ماده برای جلوگیری از بروز چین‌وچروک بسیار ضروری است.

مس، پوست‌های آسیب‌دیده و خشک را درمان می‌کند، همچنین باعث تولید سلول‌های سالم پوست می‌شود.

تأثیر مس در افزایش سرعت مغز

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس می‌تواند بدن را برای تولید میلین تحریک کند که این باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می‌شود.

مس یک عنصر یا یک کوفاکتور در آنزیم‌های مختلف است که در بیشتر واکنش‌های بیولوژیکی در داخل بدن شرکت دارد. این آنزیم‌ها تنها در حضور مس عملکرد خوب و مناسبی خواهند داشت.

بدون واکنش‌های آنزیمی در بیشتر اندام‌های مختلف، متابولیسم کلی بدن کندتر می‌شود. این موضوع بیشتر در مسیرهای مغزی خاصی مهم است.

تأثیر مس در استفاده از آهن و قند

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس به جذب آهن از دستگاه گوارش و انتشار آن از محل ذخیره‌سازی اولیه همچون کبد کمک می‌کند.

این ماده همچنین می‌تواند به کاربرد قند در بدن مفید باشد. با کمک به جذب آهن از غذاها و سایر منابع؛ مس می‌تواند به تعداد گلبول‌های قرمز سالم نیز کمک کند.

بدون منبع آهن مناسب در بدن، افراد از کم‌خونی رنج خواهند برد که به کم‌خونی ناشی از فقر آهن شناخته‌شده است.

این شرایط می‌تواند بسیار خطرناک باشد . باعث ایجاد علائمی همچون خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی می‌شود.

از دیگر خواص مس می‌توان به تولید انرژی بیشتر، خواص آنتی باکتریایی، عملکرد مناسب غده تیروئید، تشکیل گلبول‌های قرمز خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش کلسترول اشاره کرد.

علائم کمبود مس در بدن

بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، زخم، ادم (edema)، توقف رشد، ریزش مو، بی‌اشتهایی، اسهال، خونریزی در زیر پوست و درماتیت است.

در نوزادان پسر کمبود مس به ارث رسیده می‌تواند اتفاق بیفتد.

این کمبود زمانی اتفاق می‌افتد که جذب طبیعی مس غیرممکن است. مداخله زودهنگام پزشکی در چنین مواردی ضروری است.

نحوه تشخیص سریع کاربرد سرب در مراحل سفیدگری ظروف مسی

دو قطره جوهر سرکه (اسید استیک) روی ظرف مسی سفید شده تمیز و بدون آلودگی به چربی دوده بچکانید و صبر کنید خشک شود.

بعد از خشک شدن چند قطره پتاسیم یدید روی آن اضافه نمایید؛ درصورتی‌که سریعاً رنگ زرد ایجاد شود، دلیل قاطعی بر به‌کارگیری سرب در قلع اندود نمودن این ظرف تلقی می‌شود.

  • وجود آلیاژهایی مانند قلع، نیکل، استیل و لعاب که به‌عنوان پوشش ظروف مسی برای کاهش میزان ورود مس به غذا استفاده می‌شود سبب ورود فلزات سنگین به بدن می‌شود.
  • اگر غذاهای اسیدی و قلیایی برای مدت طولانی در این ظروف نگهداری شوند باعث تخریب غذا می‌شود.
  • مس با غذاهای اسیدی واکنش نشان می‌دهد؛ پس به‌این‌علت این ظرف‌ها را معمولاً با لایه‌ای از یک فلز دیگر مثل قلع یا استیل یا نیکل می‌پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود. این لایه در هنگام پخت‌وپز به مقدار کم در غذا حل می‌شود بنابراین از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده باید اجتناب کرد.
  • در هنگام شست‌وشو خراشیدن یا ساییدن این ظروف، لایه پوششی محافظ را از بین می‌برد و دیگر نباید در ظروفی که لایه پوششی آن‌ها از بین رفته پخت‌وپز کرد زیرا این فلز هنگامی‌که در مقادیر زیاد وارد غذا می‌شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.
  • خوراکی‌های زیاد شور، ترش و شیرین و روغنی و گوشت و لبنیات را نباید در ظروف مسی به مدت طولانی نگهداشت.
  • زنگار ظروف مسی نیز بسیار ضرر دارد تا جایی که شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا آن را سم قاتل نامیده است.

بهترین و بدترین ظروف برای آشپزی!

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید این مسئله را بدانیم که بهترین ظرف‌ها برای طبخ مواد غذایی ظرف‌ها شیشه‌ای و پیرکس‌های مقاوم به حرارت هستند که هیچ‌وجه مواد سمی را وارد مواد غذایی در حال طبخ نمی‌کنند و در مقابل بدترین ظروف، تفلون‌هایی هستند که دچار خراشیدگی هرچند کوچک، شده‌اند. حتی ظروف تفلونی که مجدداً تعمیر می‌شوند هم می‌توانند سرطان‌زا باشند.

توصیه‌های مفید برای نگهداری از ظروف مسی

  • برای از بین بردن لکه‌ای از روی ظرف مسی یک برش پیاز بمالید تا سریع‌تر تمیز شود.
  • برای شستن ظروف مسی آن‌ها را در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید و بعد از شستن سریع خشک‌کنید.
  • نصف یک لیموترش را در نمک فروببرید. برای پاک کردن قسمت‌های بسیار کثیف ظروف مسی و براق کردن آن‌ها روی قسمت موردنظر بمالید.
  • برای پاک کردن قسمت‌های بسیار کثیف این ظرف‌ها یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و درنهایت آب بکشید و خشک‌کنید.
  • یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید. به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید. سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.
  • از آب گرم و اسکاچ‌های نایلونی برای شستشوی ظروف مسی استفاده کنید. از شستن این ظروف با شوینده‌های باقدرت سایندگی بالا پرهیز کنید.

برخی توصیه‌های دیگر

  • پولیش مس برای از بردن لکه‌های روی ظرف و حفظ درخشندگی آن مفید است.
  • برای جلوگیری از زنگ نزدن ظروف مسی قلم‌مو را در آب پیاز فروکرده و آن را روی ظروف مسی بمالید.
  • قبل از استفاده برای اولین بار، یک ابر نم‌دار با خاکستر نرم زغال به داخل ظرف بکشید و سپس آبکشی کنید. با این کار، سفیدی آن دوام بیشتری خواهد داشت.
  • برای استفاده اولین بار از ظروف مسی داخل ظرف مقدار کافی شیر بریزید. پس از جوشیدن شیر تمامی قسمت‌های داخل ظرف را با شیر بشویید. این کار علاوه بر نوعی ضدعفونی، باعث می‌شود که عمر قلع داخل ظرف افزایش‌یافته و زود سیاه نشود. البته لازم است که بعدازاین کار شیر را دور بریزید.
  • لازم است که طبخ غذا با استفاده از ظروف مسی همیشه با شعله ملایم همراه باشد.
  • اگر ظرف مسی را بدون اینکه غذایی داخل آن باشد روی آتش بگذارید، قلع آن می‌سوزد. پس اول آب یا غذایتان را درون آن بریزید و بعد روی شعله‌ی ملایم آتش قرار دهید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده